Galerie Peter Bax

Aantal items: 0 Bedrag: € 0,00 bestellijst

kunstuitleen Sneek Sudwest Fryslan - ruim 400 kunstenaars in Stock

Kunstbegrippen & Technieken in de Kunst


C



Collage
Kunstwerk ontstaan door het opplakken van stukken papier op een ondergrond van papier, linnen of hout.
Later werden ook andere materialen gebruikt zoals onder andere kralen, touw, ijzerdraad, gedroogde bladeren, textiel. In de moderne kunst geintroduceerd door Pablo Picasso en Georges Braque (omstreeks 1912). Vooral toegepast door kubisten, dadaisten, surrealisten en later weer opgepakt door onder andere de kunstenaars van het nouveau realisme en de pop-art.


Cobra
Het woord Cobra staat voor de afkorting van de Franse namen van de steden: Copenhague, Bruxelles en Amsterdam. De kunstenaars die op 8 november 1948 in Parijs, de Cobra groep oprichten, komen uit deze drie steden vandaan. Een opgerolde slang wordt het symbool van de beweging.
De Cobra-kunstenaars willen nieuwe wegen inslaan namelijk zonder vooropgezet plan en met veel fantasie werken.
Uiteindelijk zijn meer dan veertig kunstenaars lid of zijdelings betrokken bij Cobra. Niet alleen schilders, maar ook beeldhouwers, dichters, fotografen en filmers voelen zich aangetrokken tot de ideeën van Cobra.
De Cobra-kunstenaars schilderen vrijwel altijd direct en spontaan. Net als kinderen willen zij zonder vooropgezet plan en met veel fantasie werken. Zij zetten zich af tegen de regels van de kunstacademie. Zij vinden het bijvoorbeeld niet belangrijk om de regels van het perspectief toe te passen. Cobra-kunstenaars streven naar een ongedwongen kunst en proberen met allerlei materialen te werken. Het experiment staat voorop. De Cobra-kunstenaars presenteren zich als experimentelen.
Dieren zoals een vogel, kat, hond, slang zijn een favoriet onderwerp bij de Cobra-kunstenaars. Ook fantasiebeesten en fantasiewezens zijn zeer geliefd. Sommige wezens bestaan uit een combinatie van dieren en mensen. Cobra-kunstenaars laten zich bij het maken van hun afbeeldingen inspireren door mythen, volkskunst, kindertekeningen, de prehistorie, oosterse kalligrafie, primitieve kunst (niet-westerse kunst uit o.a. Afrika en Oceanië) en kunst van geesteszieken.
Een paar kunstenaars houden zich niet alleen bezig met het maken van kunstwerken, maar ook met theorieën over kunst en de rol van de kunstenaar in de maatschappij. Hun streven is een kunst vóór en vooral ook dóór iedereen, ongeacht klasse, nationaliteit, kennis- en opleidingsniveau.


Complementaire kleuren
Complementaire kleuren zijn de tegenoverliggende kleuren in de kleurcirkel.
Zij vullen elkaar aan en maken samen de 3 primaire kleuren.

Groen + rood = blauw+geel en rood
Oranje + blauw = geel+rood en blauw
Violet + geel = rood+blauw en geel

Als u twee complementaire kleuren met elkaar mengt, in plaats van ze naast elkaar te plaatsen, ziet u het tegengestelde gebeuren: ze vernietigen elkaar, heffen elkaar op.
Mengt u met gevoel bv. rood + groen ; dan krijgt u een donkere, op zwart lijkende kleur.



Constructivisme
Kunststroming vanuit Rusland. De kunstenaars maakten hierbij gebruik van industriële materialen. De Russen geloofden dat kunst de maatschappij kon veranderen. Communistische leiders hebben daarom samengewerkt met de kunstenaars. Begin jaren '20 legde Stalin een verbod op deze kunststroming.
Net als het suprematisme is het constructivisme een Russische kunstbeweging. Beide kunstbewegingen stellen abstractie en geometrische vormen centraal.
Het constructivisme ontstond rond 1914 in de constructies van Tatlin. Aanvankelijk sprak hij over productivisme i.p.v. constructivisme. Eind 1916 werd Tatlin vergezeld door o.a Naum Gabo (1890-1977), Anton Pevsner (1884-1962), Alexander Rodtsjenko ( 1891-1956) en El Lissitsky (1890-1941). Liubov Popova ( 1889-1924) sloot zich later aan. Ze werkten met industrieel vervaardigd materiaal als glas, hout, metaal plastic en beton. Hun werk bezong immers een technologisch tijdperk. Volgens Tatlin moest kunst een sociaal doel dienen. Deze opvatting zorgde voor rivaliteit met Melevitch en het suprematisme, die daar anders overdacht.
Het kubisme en het futurisme hebben de constructivisten sterk beïnvloed. De constructivisten geloofden evenals de futuristen in een toekomst die door de machine en wetenschap verregaand verbeterd zou worden. De technologie speelde dan ook vaak een rol in hun werk. Zij geloofden dat de kunst de maatschappij kon veranderen. Rond 1920 werd het constructivisme belangrijker geacht dan het suprematisme omdat zij een sociale en functionele toepassing aanmoedigde. Ze wilden de nieuwe politieke machthebbers steunen door hun kunst. Gedurende enkele jaren omarmt de staat deze progressieve kunst. Eind jaren twintig werd het constructivisme door Lenin en vervolgens door Stalin afgewezen. Het socialistisch realisme was vanaf toen de enige gewenste stijl.
Gabo en Pevsner verlieten het constructivisme van Tatlin in 1920. De broers waren niet ingenomen met de propagandistische werken van Tatlin. Beiden emigreerden naar West-Europa. Men noemt de stijl die zij in Europa verspreiden Europees of Internationaal constructivisme. Ook El Lissitzky emigreerde naar Europa. Na 1920 beïnvloeden de Russische moderne kunst het Bauhaus en de Stijl.


Craquelé
Fijne haarscheurtjes inde verf- of vernislaag van een schilderij. Dit kan ontstaan door, te snel vernissen, krimpen van de verf, of te sterke spanning van het doek.
 


Cubisme
Het Cubisme is een revolutionaire kunststroming waarvoor George Braque en Pablo Picasso in 1907 het fundament legden. De stroming kan in drie perioden verdeeld worden: de geometrische (1907-10), de analytische (1910-12) en de synthetische (1912-20), met sterke cesuur in 1914 bij het uitbreken van WO I. Kenmerkend voor het Cubisme is het streven om het meest karakteristieke van een vorm weer te geven. De werkelijkheid wordt vertaald in geabstraheerde, geometrische vormen, waarbij verschillende gezichtshoeken in een beeld worden gecombineerd. Een veelgebruikte techniek was de collage, waarbij verschillende materialen als olieverf, krantenpapier, textiel e.d. werden gecombineerd.
 


Carborundum Litho
Carborundum is een slijppoeder dat voor verschillende industriële toepassingen wordt gebruikt, maar ook voor het slijpen van lithostenen. Bij deze druktechniek wordt met carborundum en acryl een voorstelling gemaakt op een zinken of verzinkte plaat (kunststof kan ook). De afdrukprocedure is gelijk aan die van een traditionele ets. Deze druktechniek leent zich bij uitstek voor het produceren van monumentale grafiek met een heel eigen karakter, het lijkt bijna geschilderd. Grote carborundumdrukken zijn bijna altijd unica. En carborundum drukken is milieuvriendelijk, aangezien er niet met chemische middelen wordt gewerkt. Het is een combinatie van hoog-, diep- en vlakdruk; de techniek is goed te combineren met droge naald of met traditioneel geëtste platen.


Conté krijt
Een Conté is in de kunstwereld krijt dat een hogere hardheid heeft dan andere bekende krijtsoorten. Conté is doorgaans een hoekig staafje dat in de kleuren zwart, wit, rood en sepia verkrijgbaar is. Er bestaan conté-potloden, conté-krijt en conté-stiften. Conté-potloden hebben een hardheid tussen krijt en kleurpotlood.

In de tijd van Napoleon (achttiende eeuw) werd Nicolas-Jacques Conté (uitvinder en werktuigkundig genie, 1755-1805) gevraagd om een vervanging te maken voor het toenmalige potlood gemaakt van zwavel en twee delen grafiet in het jaar 1794. Conté kwam met een potlood op de markt van pijpaarde, grafiet, water en stijfsel wat verstevigd werd door het in de oven te bakken. Door de toevoeging van vettige stoffen als was, zeep of reuzel kunnen verschillende kleurvariëteiten worden bereikt.

Zijn potloden zijn ook in omloop als Conté-potloden. Ook was Conté de maker van krijt dat bekendstaat als Conté-krijt in de vorm van vierkante staafjes.
Het krijt is een gemakkelijk middel om te schetsen en is eenvoudig hanteerbaar. Het heeft het voordeel dat je handen niet zo vervuilen als bij het normale krijt als bordkrijt en pastelkrijt. Het wordt tot op heden nog veel gebruikt om studies te maken.
Het Conté-potlood wordt veelal gebruikt in tekeningen waar je diepzwarte vlakken moet aanbrengen. Bij normale grafietpotloden komt er een weerkaatsing van het licht maar bij Conté-potloden blijft het diepe zwart. Ook wordt dit potlood gebruikt bij het schetsen of het maken van snelle impressies.


Combidruk
combidruk



Openingstijden:

  • Maandag: Gesloten
  • dinsdag: 13:30 - 18:00 uur
  • woensdag: 13:30 - 18:00 uur
  • donderdag: 13:30 - 18:00 uur
  • koopavond: Gesloten
  • vrijdag: 13:30 - 18:00 uur
  • zaterdag: 10:00 - 17:00 uur
  • zondag: Gesloten